Un smoothie delicios din cătină, polen și pepene galben. Un bun pretext pentru a introduce în alimentația noastră cătina, într-o formă cât mai plăcută.

În prag de toamnă, avem polen proaspăt recoltat, cătina este numai bună de cules, iar pepenii galbeni se găsesc încă din belșug în piață.

Cătina și polenul sunt superalimente, dar aroma lor specifică le face destul de greu de acceptat, motiv pentru care sunt administrate mai mult ca suplimente alimentare și mai puțin sub formă proaspătă.

Combinația celebră polen, cătină, miere este o soluție, dar cantitatea mare de zahăr din miere limitează drastic consumul. De aceea mi-am propus pentru această rețetă o combinație inedită care aduce un element nou: pepene galben asociat cu ghimbir și coajă de citrice.

Am ales pepenele pentru volum, pentru că este dulce, zemos și parfumat.

Pentru a aduce un plus de aromă, dar și de valoare am adăugat ghimbir, coajă de citrice și pentru că am avut în casă, am adăugat o măsură cu aminoacizi pe bază de concentrat de portocale; dar bineînțeles că este opțional.

Rezultatul este o băutură puternic energizantă, așa că vă rog să folosiți la început cantități mici.

Deși practic fără reacții adverse, consumul de cătină este limitat pentru persoanele care administrează anticoagulante sau care suferă de anumite boli. Consultă, de aceea, capitolul CONTRAINDICAȚII și cere sfatul medicului dacă ești sub tratament.

Informații detaliate despre proprietățile cătinei găsiți accesând link-urile de la sfârșitul articolului: capitolul RESURSE

Cum pregătesc cătina pentru congelator

 

M-am uitat lung la cătinul din grădină doi ani la rând și probabil că ghiciți de ce: din cauza țepilor. În cele din urmă am găsit o metodă relativ simplă și eficietă să culeg bobițele și să le pun la congelator pentru iarnă. Iată cum:

  •  1  – cu o foarfecă de grădină am tăiat ramuri cu fructe pe care apoi le-am fracționat în bucăți de 10-15 cm.
  •  2 – am tăiat țepii.
  •  3 – am pus rămurelele în pungi și apoi în congelator.
  •  4 – am inprovizat un dispozitiv pentru desprinderea rapidă a bobițelor de pe ramuri, format dintr-un vas din inox cu fundul perforat ( sită cu găuri mari) pe care l-am acoperit cu un bol tot din inox.
  •  5 – am pus pe rând câte o pungă cu rămurele congelate în sită și am scuturat puternic câteva secunde. O parte din impurități s-au scuturat prin orificiile sitei.
  •  6 – am scos rămurelele, am adunat rapid cât s-a putut din impurități și am transferat bobițele, înghețate încă,  în pungi pentru congelator.
  •  7 – am pus cătina în congelator.

Observație: Pentru ca fructele să nu se dezghețe trebuie lucrat foarte repede.

Cum folosesc cătina înghețată

 

Pot alege să o folosesc ca atare în smoothie, sau pot să obțin suc utilizând  un storcător cu ax melcat care funcționează prin presare.

Recomand acest tip de storcătoare în locul celor care funcționează prin centrifugare. Acestea din urmă nu sunt nici eficiente, nu pot fi folosite pentru toate tipurile de fructe și legume, și mai ales nu pot fi utilizate pentru obținerea sucului din frunze.

În ambele situații, scot din congelator cătina, o transfer într-o strecutăroate și o trec rapid printr-un jet de apă rece. În felul acesta o curăț de împuritățile care nu au putut fi îndepărtate atunci când am congelat-o.

Smoothie din cătină, polen și pepene galben

Ingrediente

Cătină pentru suc

O felie de pepene galben

Polen crud păstrat la congelator

2 cm ghimbir proaspăt

Coaja de la o lămâie sau portocală bio tăiată fâșii,  proaspătă sau congelată.

Cantități pentru două persoane

125 g – pt 100ml suc

200 g

30 g-2 linguri rase

Se trece prin storcător împreună cu fructele de cătină

Se trece prin storcător împreună cu fructele de cătină pentru o aromă fină.

Energie:110 kcal
Proteine: 4,4 g
Lipide:2,4 g
Glucide: 18,9 g
Fibre: 4 g
IG=42
LG=8
  • Stoarceți cătina și odată cu ea ghimbirul și coaja de lămâie sau de portocală.
  • Transferați în blender, adăugați pepenele și polenul și eventual măsura cu aminoacizi.
  • Procesați și serviți.

 Alternativa1: Pentru aceeași încărcătură glicemică, în loc de pepene puteți folosi o pară coaptă medie( 200 g), puțin turmeric și apă după gust.( pentru 2 persoane)

 

Alternativa 2: Pentru aceeași încărcătură glicemică, un smoothie în care puneți cătina intreagă: 100 g cătină+ 100 g afine+ 5 prune+apă după gust și alte mirodenii.( pentru 2 persoane)

  • O OBSERVAȚIE ! Persoanele care suferă de constipație trebuie să echilibreze cătina și afinele cu un fruct cu proprietăți laxative. Prunele și perele sunt laxative, iar polenul reglează tranzitul intestinal. 

Exercițiu de ‘citire’ a carbohidraților

Observați că deși încărcătura glicemică/porție este acceptabilă (8 GL) acest smoothie din cătină, polen și pepene galben are rezultanta  indicelui  glicemic medie (IG=42) și o cantitate destul de mare de zaharuri.

O încărcătură glicemică ideală pentru o băutură sau gustare ar fi în jur de 5GL, iar pentru o masă principală în jur de 10-15 GL.

Din totalul carbohidraților/glucidelor numai 4 g sunt fibre, ceea ce înseamnă că rămân aproximativ 15 g zaharuri simple( o lingură cu zahăr) – destul de mult. Acestea provin în special de la pepenele galben care are indicele glicemic mare ( 60) și un conținut mic de fibre. Pentru a nu aduce brusc o cantitate mare de zahăr în sânge, dar și pentru că este foarte energizantă, vă rog să consumați băutura treptat. Cel mai potrivit moment îl consider după orele amiezii, când ne simțim obosiți și simțim nevoia de ceva dulce și reconfortant.

Aflați mai multe despre influența pepenilor asupra glicemiei și despre indicatorii de calitate ai carbohidraților aici: http://www.emilena.ro/dieta-cu-pepene-rosu-si-glicemia/

Catina alba: contraindicatii si reacții adverse

Deși este un fruct natural, și este considerată în general sigură pentru consum, cătina poate interacționa cu unele medicamente.

Datorită abilității de a încetini coagularea sângelui, cătina nu trebuie administrată în paralel cu medicamente anticoagulante și anti-plachetare, precum Aspirină, Diclofenac, Ibuprofen, Naproxen, Heparină, Warfarină, Dalteparină sau Enoxaparină. Persoanele care iau medicamente care subțiază sângele sau antiinflamatoare trebuie să ceară sfatul medicului înainte de a lua suplimente cu cătină. Totodată, consumul de cătină trebuie oprit cu cel puțin 2 săptămâni înainte de o operație, pentru a evita riscul de sângerări. Cătina nu este indicată persoanelor care suferă de pancreatită acută sau colecistită acută, astm sau alergii. Nu au fost realizate încă teste clinice pentru a evalua efectele cătinii asupra femeilor însărcinate și a celor care alăptează.

Sursa:

https://lataifas.ro/alimentatie-sanatoasa/95448/cine-nu-voie-sa-consume-catina-contraindicatii-si-interactiuni-cu-medicamente/

Resurse

https://www.descopera.ro/natura/10566152-catina-miraculosul-ginseng-romanesc

  • Informații nutriționale corecte pentru cătină nu sunt ușor de găsit, așa că am atașat certificatul de analize  al celor de la Hipy – producător certificat de sucuri din cătină.

http://www.hipy.ro/wp-content/uploads/2018/02/Raport-valori-nutritionale-DSP-Iasi.pdf

  • Modul de administrare pentru sucul din cătină:

https://www.hipy.ro/sucurile-hipy/

  • Cătină – proprietăți:

Într-un articol scris de Prof. Dr. Ion Brad: https://www.mierealbine.ro/catina  

https://www.academia.edu/11210226/OVIDIU_BOJOR_31_GHIDUL_PLANTELOR_MEDICINALE_Sl_AROMATICE_de_la_A_la_Z -pag 83

http://www.formula-as.ro/2005/698/forma-maxima-19/secretul-iernii-usoare-catina-6617

http://www.calivitavelcu.ro/catina.html

  • Pentru polen puteți vedea și articolul meu:

http://www.emilena.ro/bautura-cu-polen-care-te-pune-pe-picioare/